13.3.2013

Päivä Pietarissa

Ensimmäisen matkakertomuksen aika! Ihana ystäväpariskuntamme J&T pyysi meitä lähtemään kanssaan Pietarin risteilylle. Eipä siinä kauan tarvinnut miettiä lähteäkkö vai ei! Kukaan meistä ei ollut koskaan ollut Pietarissa tai edes Venäjällä, joten ajateltiin tälläsen päiväristeilyn olevan hyvä aloitus itänaapuriimme tutustumiseen.

Maaliskuun ekana perjantaina hypättiin siis St. Peter Linen kyytiin Helsingissä, innostuneina tulevasta pikku seikkailusta. Pietariin saavuttiin lauantaina aamupäivällä tunnin myöhässä ja päästiin jonottelemaan passintarkastukseen. Jonot oli melkoiset ja kyllähän siinä aikaa vierähtikin. Onneksi meillä oli kuitenkin risteilyyn kuuluva bussikuljetus satamasta keskustaan eli ei tarvinnut siitä huolehtia. Terminaalirakennuksen edessä meitä odottelikin mukava minibussi joka täyttyi nopeasti pääosin suomalaisista reissaajista. Alkumatka sujui joutuisasti, mutta yhtäkkiä tajusimme seisovamme kilometrien mittaisessa ruuhkajonossa. Vaikutti siltä, että koko Pietari halusi samaan aikaan Nevan toiselle puolelle, jossa meidänkin määränpäämme oli.

Seistyämme puolisentuntia ruuhkassa ja liikuttuamme ehkä noin viisi metriä, kyllästyimme odottamaan ja päätin kysyä kuskilta voisimmeko vaan hypätä ulos ja lähteä kävelemään. Vastaukseksi tuli tietenkin ilahduttava "noo english" ja odottelu sai jatkua. Ehkä kuski kuitenkin huomasi pienehköä turhautuneisuutta kyydittävissään ja teki yhtäkkiä tiukan uukkarin (vastaantulevien kaista oli koko ajan ollut täysin tyhjä) ja lähti paahtamaan takaisin satamaan päin. Eihän siinä voinut sitten muuta kuin nauraa hämmentyneesti ja seurata jännityksellä löytäisikö kuski vähemmän ruuhkaisen reitin Nevan toiselle puolelle. Kierrettyämme noin tunnin verran ympäri Pietaria tuloksetta parempaa reittiä etsien, päätimme ottaa ohjat omiin käsiimme ja yksinkertaisesti kiskoimme bussin takaoven auki ja hyppäsimme ulos. Sää oli mahtavan kirkas ja aurinkoinen, joten matkaa oli mukava jatkaa kävellen.

Upea Verikirkko

Harmi vain emme tällä kertaa ehtineet käydä Talvipalatasissa turistikierroksella, mutta tsekasimme (ilmaiset) vessat ja eteisaulan ja vaikuttavalta näytti!

Kiitos J kuvan napsaamisesta!

Loppujen lopuksi pääsimme myös Iisakin kirkolle, jonne bussin oli alunperin tarkoitus meidät viedä.

Ehdimme onneksi ruuhkassa seisomisesta huolimatta kierrellä kaikki haluamamme nähtävyydet ja ihastella Pietarin arkkitehtuuria. Kaupunki kyllä teki meihin kaikkiin vaikutuksen! Paluumatka sujui onneksi nopeasti, kaistat sataman suuntaan olivat tyhjät, mutta ruuhka toiseen suuntaan vaikutti edelleen yhtä pahalta kuin saapuessamme..

Jos joskus haluamme uudestaan lähteä Pietariin, harkitsemme varmasti muitakin vaihtoehtoja kuin päiväristeilyitä. Esimerkiksi junalla pääsee todella nopeasti ja melko edullisesti Helsingistä Pietariin ja viisumikuviot hoidetaan kätevästi junamatkalla. Risteilyssä on tietenkin se hyvä puoli, ettei viisumia tarvitse hankkia erikseen, mutta meillä ainakin meni paljon aikaa passintarkastukseen jonottaessa Pietariin tullessa ja sieltä lähtiessä ja ruuhkien takia aika Pietarissa kiertelyyn jäi melko vähäiseksi. Hyvä vaihtoehto voisi olla esimerkiksi Hotellipaketti Pietariin, johon kuuluu kaksi yötä laivalla ja kaksi yötä Pietarissa viisumivapaasti. Toki meillä saattoi vaan olla jonojen ja ruuhkien suhteen huono tuuri ja kun positiivisesti ajattelee, niin ainakin näimme paljon Pietaria bussin kierrellessä siellä sun täällä. Loppujen lopuksi meillä oli oikein onnistunut reissu, varsinkin kun seura oli niin loistavaa!

1. Heheee hauskaa lukea tästä täältä! =) Tervetuloo vaa tänne samalle foorumille! :D Mikael, mikä se juttu "kakkosluokan kuvista" oli, näähän on ihan sairaan hienoja kuvia! =)

2. Hii kiitos! Mikael on niin vaatimaton ;)
    -Krisse

3. Kiva blogi, kivoja tekstejä ja kuvia! :) En päässyt teidän lukijaksi, en löytänyt täältä sitä nappia? :D Odottelen uusia postauksia! :) t. Heidi

4. Jee kivaa, kiitos Heidi! :) Heh juu lisäillään nippeleitä ja nappeleita heti kun opitaan käyttään tätä vähän paremmin ;)